tirsdag d. 17. oktober
Aalborg
tirsdag 04:00
14°9.1 m/s
14°9.1 m/s04:00
14°8.2 m/s05:00
13°9.0 m/s11:00
14°11.3 m/s17:00
13°10.9 m/s23:00
13°7.3 m/s05:00
12°7.2 m/s11:00
12°5.5 m/s17:00
11°6.8 m/s23:00
11°8.1 m/s05:00
12°6.7 m/s11:00
12°9.1 m/s19:00
11°9.7 m/s01:00
11°9.7 m/s07:00
12°10.2 m/s13:00
12°10.3 m/s19:00
11°12.0 m/s01:00
10°12.6 m/s07:00
10°13.1 m/s13:00
10°13.3 m/s19:00
10°14.9 m/s01:00
10°15.1 m/s07:00
10°16.7 m/s13:00
10°13.9 m/s19:00
11°14.3 m/s01:00
10°12.4 m/s07:00
11°12.8 m/s13:00
11°12.6 m/s19:00
11°10.5 m/s01:00
12°10.7 m/s07:00
12°9.8 m/s13:00
12°10.6 m/s19:00
12°11.9 m/s01:00
12°11.1 m/s07:00
13°10.3 m/s13:00
13°10.9 m/s19:00
12°12.1 m/s01:00
11°11.7 m/s07:00
Vejrudsigt fra yr.no, leveret af Meteorologisk institut og NRK

Ny klyverbom til LOA efter uheld

Dato: 28-07-2017

Meget mod forventning måtte LOA blive i Kerteminde, da resten af feltet tog fat på anden etape af dette års udgave af Fyn Rundt for Bevaringsværdige Sejlskibe.

- Under en meget, meget tæt havnemanøvre i Kerteminde sprang et kabel til LOAs gearskifte og dermed var det ikke længere muligt at bakke – og det var strengt nødvendigt at kunne for at komme problemfrit ud af havnen. Dermed havde skipper og styrmand pludselig ikke kontrol over skibet og enden på miseren blev, at LOAs bovspryd ramte en gammel kutter i havnen. Mens der skete beskeden skade på dette skib, var resultatet for LOAs vedkommende desværre, at det yderste af bovsprydet knækkede, fortæller LOAs projektkoordinator, Leif Ervolder.

Det gav nogle yderst travle timer i Kerteminde, mens de øvrige skibe sejlede videre mod Middelfart. Leif Ervolder fortsætter:

- Vi fik uden de store problemer repareret alt i relation til gearet. Og hos en lokal smed fik vi fremstillet nogle beslag, så den yderste del af bovsprydet kunne blive sat sammen igen. Derefter kunne vi for motor sejle videre til Assens, hvor vi indhentede de øvrige deltagere og den næste dag var vi med i konkurrencen igen. Det foregår dog for reduceret sejlføring, for af sikkerhedshensyn har vi valgt at fjerne de yderste to sejl indtil vi kan få monteret en ny klyverbom – altså den forreste del af bovsprydet.

Uheldet har givet travlhed hjemme på LOA Værft i Nørresundby, hvor man er i fuld gang med en permanent løsning. Træet er bestilt, de nødvendige folk er varskoet og inden udgangen af august vil en ny klyverbom være fremstillet, monteret og afprøvet.

- Det er selvfølgelig et rasende ærgerligt afbræk på en sæson, hvor LOA kom rigtig godt fra start med en tredjeplads i Klasse A under The Tall Ships Races fra Sverige til Finland, men vi må se i øjnene, at det ikke bliver til mere sølvtøj til pokalskabet i forbindelse med Fyn Rundt. Så meget desto mere skal vi have LOA 100 procent sejlklar til Limfjorden Rundt i første halvdel af september, for der er virkelig noget at forsvare. Ud over en andenplads i 2014 er det blevet til fire førstepladser blandt tremasterne på Limfjorden Rundt , nemlig i 2012 og 2013 og igen i 2015 og 2016. Nu går vi efter tre i rap, siger Leif Ervolder.

Skriv en kommentar

Søg

Del

Følg os på Facebook

Tilfældig nyhed

Følg med i det Nordjyske Erhvervsliv på Nordjyskerhverv.dk