tirsdag d. 20. februar
Aalborg
tirsdag 07:00
6.0 m/s
6.0 m/s07:00
5.5 m/s11:00
2.6 m/s17:00
1.5 m/s23:00
4.4 m/s05:00
4.3 m/s11:00
2.6 m/s17:00
5.4 m/s23:00
-1°5.2 m/s05:00
-1°4.5 m/s11:00
-1°3.1 m/s18:00
3.4 m/s00:00
3.7 m/s06:00
3.8 m/s12:00
4.3 m/s18:00
5.1 m/s00:00
5.4 m/s06:00
3.9 m/s12:00
0.5 m/s18:00
4.7 m/s00:00
7.8 m/s06:00
-1°7.4 m/s12:00
-1°6.9 m/s18:00
-3°7.6 m/s00:00
-5°8.1 m/s06:00
-5°8.3 m/s12:00
-4°11.7 m/s18:00
-4°11.6 m/s00:00
-5°13.5 m/s06:00
-6°12.8 m/s12:00
-6°14.5 m/s18:00
-7°13.8 m/s00:00
-6°11.0 m/s06:00
-5°10.6 m/s12:00
-4°10.1 m/s18:00
-5°6.9 m/s00:00
-5°3.0 m/s06:00
Vejrudsigt fra yr.no, leveret af Meteorologisk institut og NRK

Lauritzen Fonden støtter ny hjælpemotor til LOA

Dato: 11-06-2016

Som et led i den fortsatte vedligeholdelse og forbedring af øvelsesskibet LOA – og dermed af skibets forudsætninger for fortsat at kunne udøve sail training – er det hensigten i 2016 at udskifte den eksisterende hjælpemotor med en i såvel drifts- som miljømæssig henseende betydeligt bedre.

- Det er ikke et projekt, som vi kan finansiere med egne midler, men vi er i den lykkelige situation, at vi fra Lauritzen Fonden har modtaget besked om, at fonden har bevilliget os 100.000 kr. til dette vigtige arbejde, fortæller projektkoordinator Leif Ervolder. Og han uddyber:

- Mens den nuværende hjælpemotor, som Forsvarets Materieltjeneste donerede til LOA i 2008, har et lydniveau på over 100db, kan vi med den nye maskine reducere dette med næsten 50 procent. Den nye generator er desuden kompakt og effektfuld. Dens dieselmotor reguleres automatisk efter det aktuelle kraftbehov, mens spændingen forbliver konstant, hvilket reducerer emissionen fra udstødningen og nedsætter brændstofforbruget betydeligt i forhold til generatorer med fast omdrejningshastighed.

For at installere den nye hjælpemotor skal ruffet over LOAs maskinrum demonteres, ligesom det er nødvendigt at flytte visse andre installationer. En meget stor del af vedligehold og forbedringer udføres af skibets egen stab af 20-25 frivillige på LOA Værft, men dette projekt påkræver ekstern arbejdskraft, da det involverer en del ændringer af rør- og elinstallationer.

Fra første færd har LOA-projektet baseret sig på et meget stort omfang af frivilligt arbejde og støtte fra hundredevis af fonde, virksomheder og privatpersoner fra hele landet. LOA har et årligt driftsbudget på cirka 2 mio. kr. og det ville ikke være muligt at drive skibet uden den nævnte støtte. Omkring 250.000 kr. tilvejebringes gennem skibets sejladsprogram, mens LOA de senere år har fået et årligt tilskud fra hjemkommunen Aalborg på 750.000 kr. og resten af kapitalbehovet dækkes gennem sponsorater.

Med den nye hjælpemotor på plads vil LOA i endnu højere grad kunne leve op til skibets mission: At sejle så meget og så ofte som muligt med så mange som muligt. Siden idriftsættelsen i 2009 har LOA især givet sig af med sail training for unge – en almennyttig indsats, der har til formål at deltagerne prøver deres grænser af, lærer at arbejde tæt sammen og oplever afhængigheden af og ansvaret over for andre. 

- Som gaster på LOA sejler de ud og møder sig selv i en stærkere udgave. I foreløbig otte sæsoner er hundredevis af unge fra Danmark og lande som Argentina, Australien, Brasilien, Canada, Japan og USA blevet udfordret i forbindelse med dages eller ugers sejlads, hvor de har mødt nye sider af sig selv. Hvor de har prøvet ting, de ikke troede, de ville – eller kunne, siger Leif Ervolder. Og han fortsætter:

- Ud over at udfordre deltagerne på centrale områder som tolerance, samarbejdsevne og selvforståelse giver sejladsen med LOA de unge enestående oplevelser til søs, ligesom de får kendskab til den maritime danske kulturarv og viden om livet til søs, som for manges vedkommende fører til yderligere sejlads – og for nogle at de vælger en karriere i Det Blå Danmark.

LOA er resultatet af fem års målrettet restaurering i perioden 2004-2009. Under restaureringen opnåede projektet særdeles bred forankring, der resulterede i ydelser – såvel kontante som i form af service- og tjenesteydelser – fra hundredevis af bidragydere. LOA nyder fortsat meget stor anerkendelse og har også efter idriftsættelsen mødt megen velvillighed fra mange kilder. Eksempelvis er det anden gang, at Lauritzen Fonden støtter LOA, idet man i 2009 var den første til at give et bidrag til skibets første sejladssæson.

 

Kilde: LOA

Billede: LOA

Skriv en kommentar

Søg

Del

Følg os på Facebook

Tilfældig nyhed

Følg med i det Nordjyske Erhvervsliv på Nordjyskerhverv.dk

  • Jysk webshop sælger over 60.000 km. garn10-03-2016Jysk webshop sælger over 60.000 km. garnFor 2 år siden fik 26-årige Dennis Drejer fra Skive en lidt utraditionel idé. Dennis’ idé var at sælge garn på nettet, og den idé blev til en succesfuld forretning. Den unge iværksætter havde på daværende tidspunkt ingen erfaring med hverken strikning eller hækling, men han troede fuldt ud på sin idé og havde i øvrigt et stort flair for salg og markedsføring. Webshoppen blev stiftet – Rito.dk, og der begyndte hurtigt at tikke ordrer ind.Læs mere...