tirsdag d. 20. februar
Aalborg
tirsdag 07:00
6.0 m/s
6.0 m/s07:00
5.5 m/s11:00
2.6 m/s17:00
1.5 m/s23:00
4.4 m/s05:00
4.3 m/s11:00
2.6 m/s17:00
5.4 m/s23:00
-1°5.2 m/s05:00
-1°4.5 m/s11:00
-1°3.1 m/s18:00
3.4 m/s00:00
3.7 m/s06:00
3.8 m/s12:00
4.3 m/s18:00
5.1 m/s00:00
5.4 m/s06:00
3.9 m/s12:00
0.5 m/s18:00
4.7 m/s00:00
7.8 m/s06:00
-1°7.4 m/s12:00
-1°6.9 m/s18:00
-3°7.6 m/s00:00
-5°8.1 m/s06:00
-5°8.3 m/s12:00
-4°11.7 m/s18:00
-4°11.6 m/s00:00
-5°13.5 m/s06:00
-6°12.8 m/s12:00
-6°14.5 m/s18:00
-7°13.8 m/s00:00
-6°11.0 m/s06:00
-5°10.6 m/s12:00
-4°10.1 m/s18:00
-5°6.9 m/s00:00
-5°3.0 m/s06:00
Vejrudsigt fra yr.no, leveret af Meteorologisk institut og NRK

Aalborg Universitet: Danske IT-virksomheder kan med fordel kigge på Design Thinking

Dato: 26-01-2018

Aalborg Universitet vil gerne have danske IT-virksomheder på skolebænken for at lære mere om fænomenet Design Thinking. Det handler om at bringe kundeinvolvering og designerens evne til at skabe brugerorienterede løsninger i centrum. 

Design Thinking er en helt ny måde, hvorpå erhvervslivet gennem involvering af fremtidige brugere skaber innovative løsninger, der rammer et præcist behov i markedet eller hos virksomhedens kunder. Kernen i denne tilgang er således at inddrage eksterne menneskelige perspektiver, så virksomheder klædes bedre på til at reagere hurtigere på forandringer i markedet og ikke mindst en stigende kompleksitet. 

Værdiskabende tænkning
Aalborg Universitet udbyder allerede i dag en unik uddannelse i interaktionsdesign, som fokuserer på netop brugere, teknologi, kontekst og samspillet mellem alle disse komplekse fænomener i udviklingen af nye og innovative IKT-produkter. Men nu vil universitetet gå et skridt videre og også sætte de danske IT-virksomheder på skolebænken og uddanne dem i at benytte kundeinvolvering og design i udviklingen af komplekse løsninger og produkter. 

Derfor sætter IKT-klyngen BrainsBusiness, der har Aalborg Universitet stærkt repræsenteret, i samarbejde med det digitale konsulent- og udviklingsbureau Combine og Service Design Network Denmark fokus på Design Thinking i en temarække på foreløbigt tre arrangementer. Første arrangement finder sted på Comwell Hvide Hus i Aalborg den 1. februar 2018. Her vil deltagerne også stifte bekendtskab med Design Sprint, der er en konkret metode til at gennemføre en 5-dages designproces. Blandt oplægsholderne findes der blandt andet repræsentanter fra Spar Nord, Kamstrup og Combine, som i de seneste år har intensiveret brugen af Design Thinking og User Experience som afsæt for deres tilgang til markedet:

Vi benytter værdierne fra Design Thinking dagligt i vores konkrete samarbejder med kunder. Hos Combine arbejder vi altid med udgangspunkt i brugeren og placerer os i snitfladen mellem kundernes forretning, den konkrete teknologi og den menneskelige tilgang. Vi lægger værdier og mennesker ned over teknologien for at udvikle de bedste løsninger, siger Lars Bojer Kanstrup, der er partner og CCO i Combine, og fortsætter:

- De fleste virksomheders forretningsmodel rummer, på den ene eller den anden måde, et betydeligt potentiale i at inddrage en dybere brugerforståelse, og det gør man eksempelvis ved at inddrage dem i de konkrete arbejdsprocesser. Håbet er derfor, at arrangementerne omkring Design Thinking vil inspirere og få flere danske virksomheder til at tage nye metoder til sig, slutter han.

Danmark er bagud
Selvom flere virksomheder begynder at få øjnene op for en mere brugerorienteret designtilgang, så halter Danmark stadig efter andre lande i Europa. Den store interesse for emnet indikerer dog, at der ikke går lang tid, før danske virksomheder kan følge med internationalt: 

- Interessen for Design Thinking har været lidt forsinket i Danmark, men nu er den på kort tid blevet meget stor. Det vidner om, at danske virksomheder i stigende grad åbner op for at integrere metoden som en del af deres forretningsstrategi, lyder det fra Birgit Pia Nøhr, der er Co-Cluster Manager hos BrainsBusiness.

Deltagerlisten tæller indtil videre ledere og forretningsansvarlige fra en lang række af Danmarks førende IT-virksomheder. Temamøderne vil byde på en blanding af faglige oplæg og praktiske cases fra højprofilerede virksomheder, der allerede har taget metoden til sig. Tilmeldingsfristen er 26. januar. 

Fakta om BrainsBusiness:
BrainsBusiness er en unik IKT-platform for innovation mellem erhvervsliv og universitetet og bindeleddet til offentlige myndigheder Det overordnede mål for BrainsBusiness er at bidrage til, at den nordjyske IKT-klynge anerkendes som en af de mest attraktive og konkurrencedygtige IKT-klynger i Europa.
Et særkende ved Nordjyllands IKT-klynge er viljen og evnen til samarbejde og BrainsBusiness' medlemsnetværk er således fødekanal for en lang række netværk og innovative udviklingsplatforme og samarbejder. Læs mere om BrainsBusiness på www.brainsbusiness.dk.

Skriv en kommentar

Søg

Del

Følg os på Facebook

Tilfældig nyhed

Følg med i det Nordjyske Erhvervsliv på Nordjyskerhverv.dk